Voedselfamilies
Search
  • Home
  • Over ons
  • Thema’s
    • 80/20 Regionaal Voedselsysteem
    • MegaMakers
    • Polderen 3.0/Waterpark
    • Voedsel en Circulariteit
    • Publicaties
  • Proeftuinen
  • Netwerken
  • Kennisteam
  • Agenda
  • Contact
SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Duurzame streekproducten in de horeca – hoe pakken we dat aan?

Voedselfamilies 80/20 Regionaal Voedselsysteem, Nieuws

In Holland-Rijnland, het gebied rondom Leiden, de Bollenstreek en het noordelijke Groene Hart, zijn er veel kansen voor duurzame streekproducten in de horeca o.a. omdat hier veel expats wonen en veel toeristen komen die in hun thuisland gewend zijn aan lokale producten op de menukaart. Toch komt de horeca moeilijk aan lokale producten. Er is voldoende aanbod bij boeren en andere leveranciers, maar een goede partij die de foodservice (horeca, zorg en catering) kan ontbreekt vooralsnog. Stichting Duurzame Horeca Leiden e.o. en LTO Noord Regio West deden onderzoek naar deze benodigde tussenschakel en presenteerden tijdens een webinar op 14 september hun resultaten.

Voorop bij de vraag van de foodservice-markt staat dat ‘lokaal’ (minder voedselkilometers) alleen niet voldoende is, niet qua objectieve impact op duurzaamheidsvlak als qua de vraag van de markt. Wat het aanbod betreft heeft het onderzoek uitgewezen dat er een ruim aanbod van versproducten mét duurzaamheidskeurmerk in de regio beschikbaar is. Zo hebben naar schatting ongeveer 200 agrarische bedrijven (van het totale aantal van 4393 bedrijven in Zuid-Holland) een duurzaamheidscertificaat zoals SKAL-gecertificeerd (biologisch), Fairtrade, (On the way to) Planet Proof, Beter Leven, SPN en Demeter. Als je kijkt naar de hardlopers in de horeca op versvlak dan is het grootste gedeelte van de producten regionaal beschikbaar. 

hardlopers vers beschikbaarheid regionaal

Bas Cloo, van het Cloo en Leyn Groentelab en medeoprichter van Dutch Cuisine, licht toe dat de vraag naar duurzame streekproducten in de horeca door gasten gedreven wordt en minder intrinsiek door de horeca zelf. Nu, mede door de coronacrisis, de vraag bij gasten toeneemt, stimuleert dat ook de vraag van de horeca. Het aanbod is echter vaak niet via de reguliere leveranciers/groothandels voorhanden. Bas ziet dat groothandels er nu ook over aan het nadenken zijn, maar zij komen wel allerlei uitdagingen tegen, o.a. op het gebied van inkoopsystemen (IT).

Het onderzoek wijst uit dat er een behoorlijke lijst eisen is waar een horeca/b2b-leverancier van duurzame streekproducten aan moet voldoen wil de afzet aan deze doelgroep kans op succes hebben. Genoemd worden ‘uitstekende groothandelsfunctie’ (financieel/bestellingen afhandelen/logistiek/trends/snijden & portioneren), ‘sterke verkooporganisatie’ (kennis en kunde over producten bij verkopers, zo dicht mogelijk op klant zitten), ‘groot versassortiment’ (alle seizoenen/concurrerend op duurzaamheid), ‘superieur bestelsysteem’, ‘dagelijkse levering’, ‘goede marketing & communicatie’, ‘totaaloplossing bieden’ & ‘inzet partners en lobby’. Goede voorbeelden die genoemd worden zijn Flevofood en Boerenhart. Die laatste levert ook aan consumenten wat zorgt voor een goede risicospreiding, iets dat bij Atlantis Handelshuis in Noord-Holland helaas niet zo was en het bedrijf de das om heeft gedaan doordat er bezuinigingen kwamen bij hun zorgklanten.

Conclusie van het onderzoek is dat er een ondernemer moet komen die zich opgewassen ziet tegen deze taak! Er zijn verschillende scenario’s mogelijk: een bestaande groothandel die deze niche erbij pakt en het regionale aanbod los positioneert van het reguliere aanbod in het bestaande assortiment veel aandacht aan regionale producten geeft, of een nieuw korte keten kanaal van boeren met een eigen verkooporganisatie. Tijdens het webinar werd ook een hybride model gesuggereerd waarin een bestaande groothandel de service-provider is voor een korte ketenbedrijf.

Er wordt ook gedacht en gewerkt aan het erkennen en extra promoten van horeca-ondernemers die het goed doen op het vlak van duurzame streekproducten en andere duurzaamheidspunten zoals energie, waterverbruik en afval. Dit kan de klant helpen bij het maken van een keuze die past bij zijn/haar waarden en gaat greenwashing op dit gebied tegen.

Meer informatie? Download hier het volledige onderzoeksrapport dat Stichting Duurzame Horeca Leiden e.o. en LTO Noord Regio West schreven! Dit onderzoek, dat een Proeftuin Duurzame Landbouw is, werd mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland.

Vacatures: Community manager & Kartrekker regionaal voedselsysteem gezocht! UITSTEL van Innovatie Safari vanwege aangescherpte coronaregels

Gerelateerde Berichten

Schermafbeelding-2020-07-01-om-10.01.30-1024x426-1024x585

Nieuws, Voedselfamilies Academie

Coachingstraject Voedselfamilies Academie van start | Oproep nieuwe deelnemers

Schermafbeelding 2020-12-23 om 10.46.25

80/20 Regionaal Voedselsysteem, Nieuws

Het Zuid-Hollandse Regionale Voedselsysteem anno eind 2020 – Een overzicht.

CFF31096-EAE7-4144-8A80-6793883100A8

Nieuws, Polderen 3.0

Blog 6 Polderen 3.0 Hoeve Kazan: Polderpioniers startten slim: klein en met vleesvee

Meest recente berichten

  • Coachingstraject Voedselfamilies Academie van start | Oproep nieuwe deelnemers
  • Het Zuid-Hollandse Regionale Voedselsysteem anno eind 2020 – Een overzicht.
  • Blog 6 Polderen 3.0 Hoeve Kazan: Polderpioniers startten slim: klein en met vleesvee
  • Blog 7 Kennisteam: Impact van korte keten landbouw op de leefomgeving in Zuid-Holland
  • Sjouk het Kalf: hoe werkt de kalverenbusiness?

Archief

  • maart 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • januari 2019
  • oktober 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017

De Zuid-Hollandse Voedselfamilies worden gestimuleerd door de Innovatie Agenda Duurzame Landbouw van de provincie Zuid-Holland.
Met deze agenda wil de provincie, via netwerken en proeftuinen, koplopers in de landbouw- en voedselketen helpen nieuwe perspectieven
en initiatieven te ontwikkelen. Ons doel: gezond, duurzaam en betaalbaar voedsel voor iedereen! Copyright © 2021. Alle rechten voorbehouden.