Nieuwe online marktplaats: Lekkerder bij de Boer
De afgelopen maanden zijn er, mede door de coronacrisis, meerdere landelijke platforms gestart waar consumenten producten van boeren op kunnen vinden. Naast FindFarm, KopenBijDeBoer, SupportYourLocals, HalloBoer, zag Lekkerder bij de Boer het licht. Na enkele jaren van voorbereiding lanceerde oprichter Thomas Siahaya deze website afgelopen lente. We spraken Thomas over zijn plannen en drijfveren!
Wie ben je en wat is Lekkerder.nl?
Ik ben Thomas Siahaya (1968). Ik ben Zeeuw, getrouwd met Petra en trotse vader van Noah.
Vroeger, toen ik ‘klein’ was, heb ik jarenlang bij de boer gewerkt. Om precies te zijn bij boer Vos en boer Lampert op Groot-Valkenisse in Zeeland. Mijn grootste drijfveer indertijd? Als 12-jarige op een trekker mogen rijden! Het was voor de boer vaak hard werken, dag en nacht. Zelfs op zondag als de oogst daarom vroeg. Het had ook iets romantisch. De boerin kwam tussen de middag met dikke boterhammen met roomboter, ham en kaas. Zat ik daar, zittend op een baal stro, te smikkelen. Toen -ik spreek over de jaren 80- klaagde ‘de boer’ al over het feit dat hij hard moest werken voor weinig.
In 2020 is daar niet veel aan veranderd. Sterker nog; de marges van boeren komen steeds meer onder druk te staan. De consument heeft geen idee waar zijn voedsel vandaan komt en hoe vers het is. Lekkerder bij de Boer gaat daar verandering in brengen. Jouw hulp is daarbij meer dan welkom!
Met deze online marktplaats voor boerderijwinkels in de buurt wil ik graag zoveel mogelijk mensen laten genieten van alle mooie producten die in de regio worden verbouwd.
Dat we stoppen met ‘verse’ producten van ver te halen. We gaan genieten van verser, beter, vaak betaalbaarder en lekkerder voedsel uit onze regio. Verbouwd door de boer in de regio. Die écht verstand heeft van de producten.
De boer is immers de hand die ons voedt. Die verdient het om loon naar werken te krijgen. Een eerlijke prijs voor de producten waar hij zoveel zorg en energie in steekt.
Wat is de WHY van Lekkerder.nl? Waarom zijn jullie dit platform gestart?
Wij geloven in de aantrekkingskracht van verse producten van de boer. In de drang van de consument naar lokaal, beter, verser en lekkerder voedsel. En in een eerlijke prijs voor de boer.
Hoe selecteert Lekkerder boerderijwinkels? Zijn er selectiecriteria?
Alle boerderijwinkels, stalletjes langs de weg, versautomaten, melktaps, imkerijen, kwekerijen en molens zijn van harte welkom. Alle inzendingen worden eerst gecontroleerd voordat tot plaatsing wordt overgegaan. Bij twijfel nemen we contact op met het desbetreffende boerderijverkooppunt.
Wat is het verdienmodel van Lekkerder?
Die vraag krijgen we vaak maar het korte antwoord is: momenteel nog géén. Onze focus ligt in deze fase alleen nog op groei en doorontwikkeling van het platform. Dit kunnen wij doen door onder andere ondersteuning van de Rabobank, ZigZag, Impuls Zeeland en de HZ University for Applied Sciences, die we hiervoor erg dankbaar zijn. Andere ondersteunings- en samenwerkingsverbanden zitten in de pijplijn. Uiteindelijk zal Lekkerder bij de Boer een freemium model worden, waarbij de boer naast een gratis basispakket ook voor betaalde functionaliteiten kan kiezen. Voor de consument blijft Lekkerder bij de Boer gratis.
Hoe wil Lekkerder zich onderscheiden van andere soortgelijke platforms?
We onderscheiden ons nu al doordat wij als enige een app aanbieden, die sinds een maand beschikbaar is voor iOS en Android en al veelvuldig wordt gedownload en gebruikt. Verder zullen de consument en boer uiteindelijk kiezen voor het platform met de meest aantrekkelijke uitstraling, het meest complete aanbod en de beste gebruikerservaring en daaraan gekoppelde functionaliteiten. Onze focus ligt nu volledig daarop. We zijn hiermee zowel voor als achter de schermen druk bezig.
Welke functionaliteiten wil je in de toekomst nog toevoegen aan het platform?
De apps en site van Lekkerder bij de Boer krijgen in de komende periode nog meer functionaliteiten. Met als doel het de consument zo makkelijk te maken dat een bezoekje aan de boer onderdeel wordt van de dagelijkse of wekelijkse boodschap. Ik denk dat we hiervoor vooral zoveel mogelijk drempels en belemmeringen moeten wegnemen.
Dat geldt ook voor de boer. Daar zijn we gereedschappen voor aan het ontwikkelen. Zodat onze online marktplaats voor verse producten uit de regio, het de boer makkelijk maakt de lokale bevolking en toeristen over de vloer te krijgen. En dat met de consument een langdurige relatie wordt opgebouwd.
Hoe kunnen boerderijwinkels en agrarisch ondernemers met huisverkoop zich aanmelden?
Via deze pagina op onze website.