De korte keten mainstream in 2023
Leren van briljante mislukkingen & droombeelden waarmaken
Wat kunnen we leren van de briljante mislukkingen van korte keten pioniers? En wat moet er gebeuren als we onze droombeelden voor 2023 waar willen maken? Op die vragen werden gezamenlijk antwoorden gevonden, tijdens een inspirerende Voedselfamiliebijeenkomst op dinsdagmiddag 4 juni.
Leren van briljante mislukkingen
Ageeth Visser
Boerderij Landzicht Strijen
“We zijn fan van ons eigen concept. Daardoor hebben we soms te weinig oog voor wat er om ons heen gebeurt en missen we wellicht een kritische blik.”
Maarten Bouten
Rechtstreex
“We wilden eten uit een lokale voedselketen zo toegankelijk mogelijk maken voor iedereen en zetten in op groei. Dat kostte ons bijna de kop. Begin klein en neem de tijd voor groei.”
Drees Peter van den Bosch
Willem&Drees
“Doorzetten, dat is ondernemen zeiden veel mensen tegen mij. Maar achteraf heb ik te lang doorgezet. Betrek mensen die anders denken dan jij bij jouw organisatie om deze tot een succes te maken. Veel gelijkgestemden vinden is fijn, maar zij brengen geen kritisch vermogen naar de organisatie. Als ik dat eerder had gedaan, had ik het doorzetten los kunnen laten en ons businessmodel eerder omgegooid. Besef je ook: lokaal is niet onderscheidend. Het is geen levenswijze zoals biologisch eten dat wel is.”
Droombeelden waarmaken
Een logische niche
In 2023 is de korte keten een logische niche. Eten is bovendien meer dan distributie. We leren op de boerderij en koken samen met buurtgenoten. Om deze droom uit te laten komen is het prioriteit nummer één dat er mooie, inspirerende verhalen in de media komen.
Hoofdrol voor vers, onbewerkt voedsel
In 2023 is de versafdeling van de supermarkt vele malen groter. Wat heet: 90% van de verkochte producten is onbewerkt. Bovendien geven groentespecialisten uitleg bij het schap. Wat er voor nodig is deze droom uit te laten komen? Een opleiding tot groentedocent. Maar ook langetermijncontracten tussen boeren en supers. Zo krijgen boeren zekerheid van bestaan en kunnen zij breder gaan telen.
Inkopers kiezen voor duurzaam
In 2023 kopen inkopers het liefst duurzaam geproduceerd voedsel in. Hoe zij dat doen? Via de marktplaats GoedeMarkt. Een marktplaats met een economische drijfveer. Inkopers zijn er lid van en betalen contributie. Wanneer zij de meest duurzame producten inkopen krijgen zij 10% ‘cashback’ op hun bestede jaarbedrag.
Overal voedselcoöperaties
Voedselproductie en distributie zijn in 2023 in handen van de gemeenschap. Elk dorp heeft straks een eigen voedseltuin waar een flink deel van de benodigde groente en fruit uit kan komen. Voor overige producten worden voedselcoöperaties opgezet die producten verder uit het land bereikbaar maken. Producenten en consumenten zijn er samen eigenaar van, ook van de coöperatieve supermarkt. Die heeft bovendien een belangrijke sociale functie: het is een ontmoetingsplek en biedt werkgelegenheid.
Een weerbaar voedselsysteem
Het wordt steeds droger en in 2023 hebben we ter nauwer nood een economische crisis overleefd. Gelukkig waren we daar goed op voorbereid en beschikten we over een alternatief, weerbaar voedselsysteem. Een systeem waar de gemeenschap aan de basis staat. Met elkaar bewerken we het land, runnen we coöperatieve supermarkten. Hoe we dit droombeeld waarmaken? Door te investeren in onderwijs. Ook is er een gemeentelijk voedselbeleid.