Voedselfamilies
Search
  • Home
  • Over ons
  • Thema’s
    • 80/20 Regionaal Voedselsysteem
    • MegaMakers
    • Polderen 3.0/Waterpark
    • Voedsel en Circulariteit
    • Publicaties
  • Proeftuinen
  • Netwerken
  • Kennisteam
  • Agenda
  • Contact

Open Brief aan de Delflandse Vleesmeesters

Voedselfamilies 80/20 Regionaal Voedselsysteem, Nieuws

Naar aanleiding van de Voedselfamilies masterclass ‘Geef meer om de Zuid-Hollandse melkkoe’ op 22 november jl. in Midden Delfland.

Beste Vleesmeesters, Beste Marlen, Paul en Paul, Ronald, Anton, Nina en Corné,
Dank voor jullie openhartigheid tijdens de masterclass ‘Geef meer om de Zuid-Hollandsemelkkoe’, dank Corné voor jullie gastvrijheid. Ook dank aan Meatless pionier Jos Hugense voor het uitdragen van je scherpe visie op de ontwikkelingen in de vlees- en melksector. En dank aan Cynthia Bruining voor het delen van je ondernemersavontuur met eerlijk vlees. En dank aan de Voedselfamilieleden die bereid waren om belangeloos mee te denken. Allemaal zien wij in het Vleesmeesters-initiatief een antwoord op een groeiende vraag naar ‘goed’ vlees.

Als organisatoren hebben wij getracht de ontmoeting samen te vatten in 10 tips. Het zijn niet de antwoorden geworden op de praktische en technische vragen die vooraf gesteld werden, maar wij hopen dat deze tips jullie helpen in het verder ontwikkelen van jullie initiatief. Wij blijven als Voedselfamilies jullie volgen en als het aan Andries ligt, komt er zeker een vervolg op de masterclass want wij denken allemaal dat de vraag naar lokaal goed vlees zal blijven groeien!

Succes,

Pepik, Andries, Erwin, Mara, Corné en Hedwich

 

Tip 1: Blijf doorgaan met je lokale verhaal  

Stop met concurreren op de wereldmarkt met melk en vlees. Daar zit geen toekomst in. Dat maakte Jos Hugense ons heel duidelijk. Wat hem betreft ga je helemaal lokaal, ook met je melk! Zoek geduldige investeerders die hier ook in geloven. Want concurreren op de wereldmarkt wordt steeds meer als een liability gezien. Je lokale verhaal, en zoveel mogelijk de keten sluiten, dat is waar jullie toekomst ligt.

Tip 2: Ontdek zelf wie je klanten zijn

Het idee van de Delflandse Vleesmeesters begon in gesprek met een chef in een restaurant. Die chef zei: ‘als jullie vlees komen leveren dan koop ik het’. Jullie zijn nog niet terug geweest. Ontdek wie nog meer op zoek is naar goed vlees. Praat met mensen. Kom erachter wat ze willen en bedenk hoe je dat kan gaan leveren. Steeds meer mensen zijn op zoek naar goed vlees.

Tip 3: Stop met denken vanuit productie 

‘Ons vlees verkleurt in de verpakking’, ‘Wij hebben straks een koelwagen nodig’, ‘Wij beperken ons op de koeien die als melkkoe uitvallen, die moeten we zien te verkopen’. Ja, dit zijn technische uitdagingen en ze komen voort uit productiebeperkingen in de huidige stand van zaken. Je zult deze ‘probleempjes’ moeten oplossen en jullie echte uitdagingen en kansen liggen ergens anders:

Tip 4: Wees trots op je melkkoe!

Het maakt niet uit als je 50 kg per koe te kort komt ten opzichte van ‘dikbil’-vleeskoeien om slacht- en transportkosten te compenseren. Het maakt niet uit dat je vlees gemarmerd is en anders smaakt. Ben trots als je je ‘goede’ vlees kan verkopen als bijvoorbeeld hamburgers voor 8 euro per kilo in plaats van 2 euro de kilo. Vlees van een melkkoe is juist beter dan vlees van een vleeskoe! Houd vertrouwen in je product, dan overleef en overwin je!

Tip 5: Maak een claim

Het verhaal op jullie folder is goed, en je kunt je claim nog groter maken. Bijvoorbeed: ‘als wij allemaal onze eigen melkkoeien zouden opeten dan hebben wij in Nederland geen vleeskoeien meer nodig!’ Tune in op het grotere maatschappelijke verhaal waar jij als Vleesmeester het verschil in betekent. Dit geldt ook voor aspecten als weidegang, jullie coöperatieve werkwijze en de meerwaarde van gras gevoerde dubbeldoelkoeien.

Tip 6: Zet je kop op je verpakking

Jullie zijn jong, jullie bepalen de toekomst van het ‘koeien in de wei’ weiland waar wij allemaal aan gehecht zijn. Laat jezelf zien vertel je verhaal, waar wordt je blij van? Hoe denk jij over de toekomst? Je bent zelf het merkonderdeel van je merk.

Tip 7: Zoek een KLM’etje

Cynthia Bruining vertelde hoe zij eerlijk vlees heeft gelanceerd werd dankzij haar klant KLM. Wie kan in potentie de klant worden die jullie continuïteit waarborgt van afname?

Tip 8: Zorg voor schaarste

Jullie kunnen maximaal 2 koeien per week leveren uit Midden Delfland. Hou dat zo. Op is op. Dan komen klanten terug én kan je marge omhoog.

Tip 9: Doe waar je blij van wordt

De VleesMeesters vormen nu al een goed team. Zorg dat ieder blijft doen waar die energie van krijgt. Vul je team aan als je bepaald interesses of competenties mist … en bezoek als teambuildingactiviteit de boerderij in Spanje waar Cynthia het over had!

Tip 10: Doe mee met de Masterclass van LTO Noord

Wij hebben ondernemers als de Delflandse Vleesmeesters nodig en jullie elkaar om niet alleen de vragen van morgen en overmorgen van een antwoord te voorzien, maar ook de uitdagingen waar jullie vandaag voor staan met elkaar op te lossen. Met hulp van collega’s die ‘dichtbij’ jullie zitten qua ontwikkeling en overtuiging kun je nog sneller stappen zetten.

VOER – vaart maken met de voedseltransitie Voedselfamilies Proeftuinendag

Gerelateerde Berichten

Schermafbeelding 2020-12-23 om 10.46.25

80/20 Regionaal Voedselsysteem, Nieuws

Het Zuid-Hollandse Regionale Voedselsysteem anno eind 2020 – Een overzicht.

CFF31096-EAE7-4144-8A80-6793883100A8

Nieuws, Polderen 3.0

Blog 6 Polderen 3.0 Hoeve Kazan: Polderpioniers startten slim: klein en met vleesvee

Schermafbeelding 2020-11-25 om 13.13.11

80/20 Regionaal Voedselsysteem, Kennisteam, Nieuws

Blog 7 Kennisteam: Impact van korte keten landbouw op de leefomgeving in Zuid-Holland

Meest recente berichten

  • Het Zuid-Hollandse Regionale Voedselsysteem anno eind 2020 – Een overzicht.
  • Blog 6 Polderen 3.0 Hoeve Kazan: Polderpioniers startten slim: klein en met vleesvee
  • Blog 7 Kennisteam: Impact van korte keten landbouw op de leefomgeving in Zuid-Holland
  • Sjouk het Kalf: hoe werkt de kalverenbusiness?
  • Blog 5 Polderen 3.0: Boerderij Landlust – een start-up voorbij de vallei des doods

Archief

  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • januari 2019
  • oktober 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017

De Zuid-Hollandse Voedselfamilies worden gestimuleerd door de Innovatie Agenda Duurzame Landbouw van de provincie Zuid-Holland.
Met deze agenda wil de provincie, via netwerken en proeftuinen, koplopers in de landbouw- en voedselketen helpen nieuwe perspectieven
en initiatieven te ontwikkelen. Ons doel: gezond, duurzaam en betaalbaar voedsel voor iedereen! Copyright © 2021. Alle rechten voorbehouden.