Najaarsserie Voeding & Gezondheid. De Grote Voedselverleiding
De Grote Voedselverleiding: hoe werkt die?
Tegenover elke euro aan voedselvoorlichting staan honderden euro’s voor voedselverleiding. Het overgrote deel van de voedselreclame gaat naar voedsel dat niet binnen de welbekende Schijf van Vijf past. Wie is de baas over wat jij eet? Hoe beïnvloedt onze omgeving onze leefstijl en hoe kunnen we plekken maken die ons op andere ideeën brengen? Op donderdag 18 januari sluiten we met dit onderwerp onze serie over Voeding & Gezondheid af.
Bart Fischer (7BFT) neemt ons mee in de wereld van de marketing. Bart is expert op het gebied van innovatie en strategie. Hij was eindverantwoordelijk voor verschillende voedselcategorieën bij Albert Heijn. We vragen hem: Tot welke voedselkeuzes worden we verleid? Hoe werkt die verleiding precies? Waar en hoe vindt dat plaats? Wat mag wel en niet in dit spel van marketing?
Roel Hermans neemt ons mee in hoe een voedselkeuze in elkaar zit. Wat is echt een individuele keuze? Welke andere factoren spelen mee bij het maken van een keuze? Wat gebeurt bewust, wat onbewust? Wat zijn de belangrijkste momenten/plekken/factoren in ons voedselgedrag?
Hij zegt ook iets over hoe tot gezonder gedrag zouden kunnen komen, namelijk via gewoontes en routines… Roel is als gedragsexpert betrokken geweest bij diverse landelijke gezondheidscampagnes en digitale applicaties. Alvast wat lezen over Roel’s kijk op gedragsverandering? ‘Gedrag is de basis van iedere leefstijlverandering’
We bevragen Jessica Kiefte-de Jong hoogleraar Population Health aan de Universiteit Leiden, wat er nodig is om grip te krijgen op voedselkeuzes. Welke momenten in het leven zijn bepalend voor onze gezondheid? Welke voedselplekken zijn vormend? Hoe kunnen we een voedselomgeving creëren die ons werkelijk voedt? Jessica weet ‘alles’ van onze voeding- en leefomgeving en de cruciale momenten voor leefstijlverandering. Zij onderzocht onder andere de impact van gemeenschappelijke voedseltuinen op leefstijl en gezondheid.